Der Sonderling (Ciudatul) - (Germania 1929), 88 min.
Regia: Karl Valentin; Cu: Karl Valentin, Liesl Karlstadt
Inserturi în limba germană; subtitrare în limba română
Acompaniament live: Jogi Nestel (Germania)
Filmul a fost creat la sfârşitul anilor ‘20 şi este totodată
primul film de lung metraj al lui Karl Valentin şi ultimul său film
mut. În acţiunea ţesută cu măiestrie din neînţelegeri şi
împrejurări nefavorabile, Karl Valentin joacă rolul eroului tragic,
mai întâi ca şomer, apoi ca furnizor şi în cele din urmă ca şi
calfă de croitor, care are o relaţie cu nevasta şefului său (Liesl
Karlstadt).
Când din buzunarul unui client dispar 100 de mărci şi lui Karl
Valentin i se îndeplineşte inopinat cel mai mare vis pentru exact
aceiaşi sumă, eroul primind timbrul rar „Asul negru“, încurcătura
este completă....
Scena timbrului şi cea cu Liesl Karlstadt şi Karl Valentin în
Grădina Englezească din München, filmată cu o cameră fixată pe un
stativ, au devenit cunoscute ca filme de scurt metraj.
„Ciudatul“, cu umorul tipic al lui Karl Valentin oscilând între
tragic şi comic, este considerat a fi un exemplu remarcabil din
istoria timpurie a filmului german.
Percuţionistul Jogi Nestel a descoperit o copie de arhivă a
filmului în timp ce se afla în căutarea unui alt film. Negativul
filmului ajunsese în 1945, ca pradă de război, la Moscova. Jogi
Nestel a obţinut acordul urmaşilor lui Karl Valentin de a realiza
mai multe copii după cea găsită, pentru reprezentaţiile sale. Cu
ajutorul a 80 de instrumente din toată lumea – de la gonguri
chinezeşti,
log-drums africane,
steel-pans din Caraibe până la ciripit de păsări şi jucării,
Jogi Nestel crează o muzică, care captează mai întâi atenţia
publicului, pentru a se contopi în cele din urmă tot mai mult cu
imaginile, astfel încât filmul şi muzica formează un tot unitar.
Muzica vine în sprijinul filmului: ea pregăteşte momentele de
tensiune şi creşte efectul comicului. Sunete domoale şi pasaje
melodice alternează cu pasajele ritmice şi captivante ale scenelor
slapstick.
Jogi Nestel – Baterie şi percuţie (Germania)
Jogi Nestel (născut în 1965) a studiat percuţia la Swiss Jazz
School din Berna şi la Facultatea de Muzică şi Arte din Stuttgart,
la Pierre Favre. Încă din timpul lecţiilor cu specialistul în
muzică de tip afro şi balafon, Gert Kilian, Nestel a făcut
cunoştinţă cu numeroase instrumente de percuţie şi a intrat în
contact cu diverse culturi muzicale.
Din 1982 a efectuat turnee cu diverse formaţii în Germania,
Elveţia, Franţa, Rusia şi Belarus, care, în parte, au fost
înregistrate live pentru radio şi televiziune. A înregistrat CD-uri
cu Jazztrio („White Diamonds“) şi cu Udai Mazumdar, virtuozul la
instrumentul
tabla, („Drums of Dreams“). Din 1993 Jogi Nestel lucrează cu
cvartetul de percuţie „Pictures of Rhythm“. El este compozitor şi
aranjor pentru diverse ansambluri şi, din 1996, activează ca
percuţionist solo pentru teatru, dans modern şi muzică de film. În
repertoriul artistului se regăsesc şi atelierele de creaţie pentru
baterie, percuţie şi ritmică, pe care le organizează în Germania şi
Elveţia, dar şi acompaniamentul de filme mute, cum ar fi cel pentru
filmul „The General“ al lui Buster Keaton.