Actual

Fokus

14 noiembrie 2007, ora 17.00

Sibiu: Teatrul Gong (str. A. Odobescu 4)

Film mut cu acompaniament live: Der Sonderling (Ciudatul) - (Germania 1929); R: Karl Valentin


 

 

Der Sonderling (Ciudatul) - (Germania 1929), 88 min.

Regia: Karl Valentin; Cu: Karl Valentin, Liesl Karlstadt

 

Inserturi în limba germană; subtitrare în limba română

 

Acompaniament live: Jogi Nestel (Germania)

Filmul a fost creat la sfârşitul anilor ‘20 şi este totodată

primul film de lung metraj al lui Karl Valentin şi ultimul său film

mut. În acţiunea ţesută cu măiestrie din neînţelegeri şi

împrejurări nefavorabile, Karl Valentin joacă rolul eroului tragic,

mai întâi ca şomer, apoi ca furnizor şi în cele din urmă ca şi

calfă de croitor, care are o relaţie cu nevasta şefului său (Liesl

Karlstadt).

Când din buzunarul unui client dispar 100 de mărci şi lui Karl

Valentin i se îndeplineşte inopinat cel mai mare vis pentru exact

aceiaşi sumă, eroul primind timbrul rar „Asul negru“, încurcătura

este completă....

Scena timbrului şi cea cu Liesl Karlstadt şi Karl Valentin în

Grădina Englezească din München, filmată cu o cameră fixată pe un

stativ, au devenit cunoscute ca filme de scurt metraj.

„Ciudatul“, cu umorul tipic al lui Karl Valentin oscilând între

tragic şi comic, este considerat a fi un exemplu remarcabil din

istoria timpurie a filmului german.

Percuţionistul Jogi Nestel a descoperit o copie de arhivă a

filmului în timp ce se afla în căutarea unui alt film. Negativul

filmului ajunsese în 1945, ca pradă de război, la Moscova. Jogi

Nestel a obţinut acordul urmaşilor lui Karl Valentin de a realiza

mai multe copii după cea găsită, pentru reprezentaţiile sale. Cu

ajutorul a 80 de instrumente din toată lumea – de la gonguri

chinezeşti,

log-drums africane,

steel-pans din Caraibe până la ciripit de păsări şi jucării,

Jogi Nestel crează o muzică, care captează mai întâi atenţia

publicului, pentru a se contopi în cele din urmă tot mai mult cu

imaginile, astfel încât filmul şi muzica formează un tot unitar.

Muzica vine în sprijinul filmului: ea pregăteşte momentele de

tensiune şi creşte efectul comicului. Sunete domoale şi pasaje

melodice alternează cu pasajele ritmice şi captivante ale scenelor

slapstick.

 

 

Jogi Nestel – Baterie şi percuţie (Germania)

Jogi Nestel (născut în 1965) a studiat percuţia la Swiss Jazz

School din Berna şi la Facultatea de Muzică şi Arte din Stuttgart,

la Pierre Favre. Încă din timpul lecţiilor cu specialistul în

muzică de tip afro şi balafon, Gert Kilian, Nestel a făcut

cunoştinţă cu numeroase instrumente de percuţie şi a intrat în

contact cu diverse culturi muzicale.

Din 1982 a efectuat turnee cu diverse formaţii în Germania,

Elveţia, Franţa, Rusia şi Belarus, care, în parte, au fost

înregistrate live pentru radio şi televiziune. A înregistrat CD-uri

cu Jazztrio („White Diamonds“) şi cu Udai Mazumdar, virtuozul la

instrumentul

tabla, („Drums of Dreams“). Din 1993 Jogi Nestel lucrează cu

cvartetul de percuţie „Pictures of Rhythm“. El este compozitor şi

aranjor pentru diverse ansambluri şi, din 1996, activează ca

percuţionist solo pentru teatru, dans modern şi muzică de film. În

repertoriul artistului se regăsesc şi atelierele de creaţie pentru

baterie, percuţie şi ritmică, pe care le organizează în Germania şi

Elveţia, dar şi acompaniamentul de filme mute, cum ar fi cel pentru

filmul „The General“ al lui Buster Keaton.