La Passion de Jeanne d´Arc (Pasiunea Ioanei d´Arc) –
(Franţa 1928); 70 min.
Regia: Carl Theodor Dreyer; Cu: Maria Falconetti, Eug ène
Silvain, Michel Simon, Maurice Schutz
Inserturi în limba franceză; subtitrare în limba română
Acompaniament live: Ferenc Darvas (Ungaria)
„Pasiunea Ioanei d ´Arc “ reconstituie evenimentele legate de
procesul Universităţii Paris împotriva Ioanei d ´Arc, având la bază
documente istorice. După interogatorii chinuitoare, tortură şi o
mărturisire revocată, Ioana, acuzată de erezie, este în cele din
urmă arsă pe rug. Scenariul şi inserturile se bazează mai ales pe
documentele din proces şi crează astfel o dramă psihologică de o
intensitate remarcabilă.
Filmul lui Dreyer a luat naştere într-o epocă în care tematica
se bucura de mare popularitate, Ioana d´Arc fiind beatificată de
abia în anul 1920. Deja în secolul XIX se crease un adevărat cult
în jurul personajului, care s-a amplificat şi mai mult după
beatificare. Dreyer renunţă total la motivul literar şi nu crează
în mod conştient un film istoric. Regizorul se concentrează asupra
conflictului dintre Ioana şi autoritatea inchizitorială.
Confruntarea devine explicită prin folosirea unor prim-planuri
exagerate. Drama ei interioară este transmisă nemijlocit prin
renunţarea la machiaj, decoruri sărăcăcioase şi prim-planuri
dominante filmate pe fundal alb.
Pe cât de simple sunt decorurile, pe atât de uluitoare este
realizarea cinematografică. Dacă la vremea aceea un film avea de
regulă 500-1000 de secvenţe, această peliculă cu ale sale peste
1500 de secvenţe este un adevărat tur de forţă vizual!
Filmul a fost vândut de către distribuitori ca un film de
avangarda, ceea ce a împiedicat vizionarea sa de către un public
larg, lucru nedorit de altfel de Dreyer, care intenţionase să
creeze o operă cinematografică perenă pentru toate categoriile de
public. În plus au apărut şi probleme cu cenzura. După premiera
mondială de la Copenhaga, pentru premiera franceză Biserica a impus
scurtarea filmului cu 15 minute.
Ferenc Darvas – PianPianistul Ferenc Darvas a
studiat pianul şi compoziţia la Şcoala de Muzică Béla Bartók şi la
Academia de Muzică Ferenc Liszt. După absolvire a fost angajat ca
şi corepetitor la Teatrul de Operetă din Budapesta (1969-1974) şi
ca director muzical la Teatrul de comedie (1977-1978). Din 1978,
Ferenc Darvas activează ca şi componzitor liber profesionist. El a
compus muzică pentru mai mult de 150 de piese de teatru, 50 de
piese de teatru radiofonic şi pentru filme de televiziune. În
lucrările sale se regăsesc muzică de film, de dans, şansonete,
muzică uşoară şi simfonică. În 1988 a fost nominalizat la Paris,
pentru filmul Eldorado, la Premiul pentru cea mai bună muzică de
film. Pe lângă activitatea sa muzicală, Darvas este cunoscut ca şi
artist iluzionist, iar în rândurile matematicienilor ca şi o
capacitate în domeniul calculelor matematice efectuate în cap.